FIBROmyNET

De site over fibromyalgie

Fibromyalgie

De behandeling van fibromyalgie

Wat zijn de mogelijkheden?

Er is geen medicijn dat fibromyalgie kan genezen. Veel mensen met fibromyalgie gebruiken pijnstillers om de klachten te verminderen, maar medicatie neemt over het algemeen niet de belangrijkste plaats in bij de behandeling van fibromyalgie.

Eén van de meest belangrijke factoren in het verbeteren van de fibromyalgiesymptomen is het accepteren dat er veranderingen moeten plaatsvinden in de levensstijl. De meeste mensen vinden dit erg moeilijk omdat het veel aanpassingsvermogen vergt. Het kan echter een belangrijke verbetering teweeg brengen in het functioneren en daarmee de kwaliteit van leven van een fibromyalgiepatiënt.

Een andere belangrijke factor is het vinden van een dokter die bekend is met fibromyalgie en die bereid is om te luisteren en te werken met de patiënt. Dit kan je reguliere huisarts zijn, maar ook een reumatoloog. Ook alternatieve behandelaars kunnen een rol spelen in het behandelen en verbeteren van de symptomen van fibromyalgie (acupunctuur, ontspanningstechnieken, bewegingstherapie, voedingsadviezen etc.). Daarnaast kan een psycholoog hulp bieden door met behulp van mindfulness training en/of cognitieve gedragstherapie je te leren de symptomen en beperkingen van fibromyalgie beter te hanteren.

Pijnbestrijding

De huisarts of specialist kan pijnstillers voorschrijven. De meest gebruikte pijnstiller is Paracetamol. Deze pijnstiller heeft weinig bijwerkingen. Ook zijn er paracetamoltabletten met codeine in de handel. Codeine versterkt de werking van Paracetamol, maar geven meer bijwerkingen zoals een verminderd reactievermogen en obstipatie. Naast Paracetamol bestaat er een andere groep pijnstillers nl. de zogenaamde onstekingsremmende pijnstillers (NSAID's). NSAID's kunnen maagklachten veroorzaken en het effect van deze pijnstillers op de fibromyalgiepijn is matig. De arts kan ook besluiten om een van de nieuwere niet narcotische pijnstillers (o.a. Tramadol) of een lage dosering van een tricyclisch antidrepressivum voor te schrijven. Antidepressiva zijn “serotonine opbouwers” en kunnen helpzaam zijn om de slaap te verbeteren en de pijn te verlichten. Bijwerkingen komen echter vaak voor en bestaan onder andere uit een droge mond, obstipatie, verwardheid en sufheid.

Slaapverbetering

Een goede nachtrust is belangrijk. Door slecht slapen en pijn komt u in een vicieuze cirkel terecht en wordt de pijn erger. Voor een goed slaapritme is het belangrijk om iedere dag op dezelfde tijd te gaan slapen en op dezelfde tijd op te staan. Zorg ervoor dat de slaapomgeving zo optimaal mogelijk is. Verwijder storende geluiden of maak desnoods gebruik van oordopjes. Zorg voor een aangenaam klimaat in de slaapkamer en maak gebruik van een goed hoofdkussen en een goede matras. Probeer het gebruik van cafeïne, suiker en alcohol voor het slapen gaan te vermijden. Indien nodig kan de huisarts slaapmedicijnen of een lage dosering van een tricyclisch antidepressivum voorschrijven om de vicieuze cirkel van niet slapen en erge pijnklachten te doorbreken.

Psychologische steun

Fibromyalgie is onzichtbaar aanwezig. Vrienden en familie begrijpen niet altijd de impact die fibromyalgie heeft op iemands leven. Toch is het belangrijk om hierover te (blijven) praten. Het kost tijd om aan de nieuwe situatie te wennen en ook de dagelijkse routine kan veranderen. Een psycholoog kan behulpzaam zijn om te leren omgaan met de beperkingen van fibromyalgie. Ook kan een professioneel behandelaar zoals een psycholoog of een psychotherapeut helpen om beter te leren omgaan met stress. Onderzoeken hebben aangetoond dat sommige patiënten baat hebben bij cognitieve therapie of een mindfulness cursus.

Bewegingstherapie

Het is belangrijk om in beweging te blijven. Ondanks de pijn verbetert bewegingstherapie de conditie en de spierkracht. Het is belangrijk hierbij een balans te vinden tussen rust en activiteit. Het is beter om rustig te beginnen en de lat niet te hoog te leggen. Naarmate de tijd verstrijkt leert men zijn of haar grenzen kennen en weet men wat men wel en niet kan. Een goede manier om rustig te beginnen met bewegen is wandelen, zwemmen en/of fietsen. Ook yoga en Tai Chi zijn goede bewegingsmethoden voor mensen met fibromyalgie. Voor extra ondersteuning kan met hulp zoeken bij een fysiotherapeut die een aanbod heeft van medische fitness en die kennis heeft van fibromyalgie. Ook verschillende revalidatiecentra bieden cursussen aan waarin bewegingstherapie gecombineerd wordt met psychologische ondersteuning.

Complementaire en alternatieve behandelingen

Complementarie therapieen kunnen verlichting geven. Enkele complementaire en alternatieve behandelmethoden zijn: therapeutische massage, myofasciale therapie, acupunctuur, ontspanningsoefeningen, thalassotherapie (kuuroord), warmte (sauna), ademhalingstechnieken, aromatherapie, biofeedback, kruiden, voedingssupplementen (o.a. magnesium, visolie, d-ribose), osteopathie of chiropractie.