FIBROmyNET

De site over fibromyalgie

Fibromyalgie - topics

Bewegen met fibromyalgie

Waarom is beweging belangrijk?

Fibromyalgiepatiënten hebben in vergelijking met gezonde mensen een verminderde conditie en spierkracht. Dagelijkse bezigheden zoals werk, huishouden, langdurig staan en zitten worden vaak als vermoeiend ervaren. Verschillende onderzoeken hebben bewezen dat mensen die regelmatig bewegen er in slagen hun pijn te verminderen en hun belastbaarheid te vergroten, maar zoals iedereen met chronische pijn weet, is het niet makkelijk. Het kost vaak veel doorzettingsvermogen om niet op te geven, zeker als starten met bewegingstherapie extra pijn oplevert. In het begin is het zaak om rustig te beginnen, de lat niet te hoog te leggen en een goede balans te vinden tussen beweging en rust.

fietsen in de natuur

Enkele tips om vol te houden zijn:

Start langzaam. Velen van ons herinneren zich hoe het voelde om te sporten voordat we fibromyalgie kregen. Bewegen met fibromyalgie is echter een heel ander verhaal. Bedenk dat je een aandoening hebt die zeer beperkend kan zijn. Het hebben van realistische verwachtingen kan helpen om een bewegingstherapie vol te houden en tot een acceptabel resultaat te komen.

Last de dag na het sporten extra rustmomenten in. Je spieren hebben de tijd nodig om weer te herstellen en bij fibromyalgiepatienten is dit nog eens extra het geval. Zelfs gezonde mensen die lange tijd niet hebben gesport, ervaren spierpijn als ze met een sport beginnen. In het begin is het vrijwel zeker dat je meer last zult hebben van pijn als de gemiddelde gezonde persoon en dat deze pijn ook langer zal duren. Op langere termijn gaat de verbeterde conditie en spierkracht echter zijn vruchten afwerpen. De spierpijn die ontstaat na het sporten zal in de loop van de tijd verminderen. Bedenk dat de voordelen van bewegen vele malen groter zijn als de nadelen.

Stretchen voor en na het oefenen kan de spierpijn verminderen. Sauna, warme baden en ontspanningsoefeningen kunnen na het sporten helpen om de spierpijn te verlichten.

Luister naar je lichaam. Wanneer je spieren veel pijn gaan doen tijdens het sporten, is het tijd om te stoppen. Indien je toch verder wilt gaan, probeer dan de intensiteit aan te passen. Als je sport zonder veel pijn en ongemak, zul je uiteindelijk meer kunnen doen.

Blijf je schema (of manier van bewegen) aanpassen tot je een routine hebt gevonden die voor jou werkt. Vaak duurt het een tijd om uit te vinden waar je jezelf het beste bij voelt.

Zoek goede begeleiding bij het sporten. Er zijn veel fysiotherapeuten die een aanbod hebben van medische fitness. Ook Tai Chi centra zijn vaak bekend met fibromyalgie en hebben soms speciale groepen voor mensen met chronische pijnklachten en beperkingen.

| Lees meer over bewegingstherapie bij fibromyalgie |