FIBROmyNET

De site over fibromyalgie

Fibromyalgie - topics

Vormen van bewegingstherapie bij fibromyalgie

Aërobe training

Wandelen is een goede manier van beweging. Het vereist geen speciale uitrusting en het is makkelijk de duur en intensiteit van de oefening aan te passen. Start met een tijd die je makkelijk vol kunt houden, zonder verergering van je symptomen. Na een tijdje kun je beginnen met het verlengen van de tijd. Probeer hierbij de verleiding te weerstaan om te snel het tempo te verhogen.

Fietsen verhoogt de soepelheid en spierkracht. Het is mogelijk om een hometrainer te gebruiken of om buiten te fietsen. Belangrijk is om de fietsoefening langzaam te starten met bijvoorbeeld vijf minuten en dan geleidelijk uit te breiden naar bijvoorbeeld 30 minuten, naar gelang het vermogen.

Zwemmen in een verwarmd zwembad kan de symptomen van fibromyalgie verminderen. Onderzoekers ontdekten dat patiënten die meededen in een lange termijn onderzoek naar de effecten van een oefenprogramma in een zwembad, een belangrijke vermindering van symptomen en een algemene verbetering in de kwaliteit van leven teweeg bracht. Zwembaden hebben vaak activiteiten die onder de naam aquafitness vallen (aquarobics, aquajogging). Onder begeleiding van een instructeur doe je oefeningen in het water. De weerstand van het water zorgt voor een training van diverse spiergroepen. Tijdens de lessen worden gewichtjes en andere hulpmiddelen gebruikt. Tijdens het laatste kwartier van de les kun je meestal uitzwemmen.

Taijiquan en Qigong

Qigong is een eeuwenoude meditatieve bewegingstherapie die helpt je lichaam te ontspannen en die gezondheid en genezing bevordert.

Qi Gong bestaat uit rustige bewegingen, die vloeiend op het ritme van de ademhaling en met volledige aandacht worden uitgevoerd. Dit activeert zelfgenezende krachten van het lichaam, lost energieblokkades op en leidt tot diepe ontspanning van lichaam en geest. Bij QiGong wordt speciaal gelet op het reguleren van het lichaam en de adem. Daartoe worden alle gewrichten licht gerekt en de wervelkolom steeds rechtop gericht en licht gestrekt.

Taijiquan is van oorsprong een zelfverdedigingsleer en een vorm van Qi Gong. In de loop van de jaren is Taijiquan uitgegroeid tot een totaal oefensysteem voor het verbeteren van welzijn en gezondheid. De Taiji-Vorm verbetert de lichaamshouding, versterkt de wervelkolom en laat de energie in meridianen, bloedvaten en lymfekanalen beter stromen. Door de rustige bewegingen worden de organen gemasseerd, het zenuwstelsel en de spijsvertering versterkt en de ademhaling zal zich verdiepen. Door bewust om te gaan met spanning en ontspanning in het lichaam zal ook de weerbaarheid tegen stress en ziekten toenemen.

Taijiquan en Gigong zijn bewegingstherapieën die voor mensen met fibromyalgie zeer goed uit te voeren zijn. Vooral de rust en de ontspannen, vriendelijke manier van bewegen wordt als zeer prettig ervaren.

Yoga

Er bestaan veel verschillende soorten Yoga maar voor fibromyalgiepatienten zal die vorm van Yoga het meest geschikt zijn, waar je de oefeningen kunt verrichten in je eigen tempo en eventueel de postures kunt aanpassen (Hatha Yoga, Viniyoga). Ook bij Yoga is het belangrijk om langzaam te starten en goed te luisteren naar je lichaam. De meest belangrijke oefeningen zullen in het begin zeker niet de fysieke oefeningen zijn, maar het leren om je lichaam en geest te ontspannen ondanks de pijn die je voelt. Naast de fysieke oefeningen, die de spieren versterken en het lichaam meer flexibilteit geven, bestaan er Yoga-ademhalingsoefeningen (pranayama), die je lichaam ontspannen en emoties tot rust brengen. Yoga kan een belangrijke rol spelen bij het omgaan van spanningen en stress. Door Yoga te beoefenen leer je spanningen en ontspanning duidelijk van elkaar te onderscheiden, zodat je beide bewust leert beheersen.

Stretchen

Een dagelijks stretchprogramma zal de bewegelijkheid bevorderen en de pijn verminderen. Het is belangrijk om niet te ver te stretchen, daar dit een reactie zal veroorzaken die de pijn doet toenemen. De rekking moet steeds voorzichtig gebeuren, waarbij de pijngrens nooit overschreden mag worden. Door stretching wordt de bloedcirculatie bevorderd en de basistonus van de spier verminderd, wat neerkomt dat de lengte van de spier toeneemt en de spanning vermindert. De spier wordt dus soepeler.