FIBROmyNET

De site over fibromyalgie

Fibromyalgie - topics

Tips om beter te leren met stress om te gaan

Cognitieve gedragstherapie

Door middel van cognitieve gedragstherapie kan je een techniek aanleren om negatieve gedachtenpatronen te herkennen en te veranderen.

| Lees meer over cognitieve gedragstherapie |

Meditatie

Studies hebben uitgewezen dat mindfulness meditatie pijn kan verminderen. Het beoefenen van meditatie geeft de geest rust en ontspant. Meditatie zorgt als het ware voor een time-out in onze hectische levens.

| Lees meer over meditatie |

Bewegingstherapie

Sommige mensen prefereren wandelen, anderen gaan liever zwemmen of nemen deel aan een yogales. Een fysieke activiteit maakt endorfinen vrij en verbetert je stemming.

| Lees meer over bewegen |

| Lees meer over bewegingstherapie bij fibromyalgie |

Rust

Een rustperiode voordat je iets inspannends gaat doen, kan voorkomen dat je oververmoeid raakt. Oververmoeidheid kan er voor zorgen dat je sneller gestresst raakt.

Ontspanning

Leren hoe je iedere spier in je lichaam kunt ontspannen maakt rustperiodes meer effectief. Je kunt dan alle spanning beter uit je lichaam laten wegglijden.

Afleiding

Je favoriete muziek beluisteren, een speelfilm kijken of een goed boek lezen kan je helpen te kalmeren en het geeft je een rustpauze van het continue nadenken over een stressvolle situatie.

Lachen

Dit is een van de beste manieren om stress te verjagen. Lachen ontspant onmiddelijk en maakt endorfinen vrij in het lichaam.

Ademhaling

Een goede ademhalingstechniek kan stress verminderen en helpt om spieren te ontspannen.