FIBROmyNET

De site over fibromyalgie

Fibromyalgie - topics

Voeding

Kan voeding fibromyalgie beïnvloeden?

Er is weinig wetenschappelijke informatie te vinden over voeding en dieet voor mensen met fibromyalgie. Onderzoek heeft (nog) niet kunnen bewijzen dat specifieke voedingsmiddelen effect hebben op fibromyalgie, positief of negatief. Maar zoals iedereen weet helpt een goed gebalanceerd dieet om lichamelijk goed te functioneren. Goede voeding kan je gezondheid verbeteren en genezing bevorderen. Het eten van gezonde voedingsmiddelen, inclusief voedsel dat laag is in vet en hoog is in immuunversterkende antioxidanten en phytochemicaliën, kunnen samen helpen om je energieniveau te verhogen en constante vermoeidheid en lusteloosheid te verminderen.

Volgens een Amerikaanse fibromyalgiesite kunnen sommige symptomen van fibromyalgie verminderen door bepaalde voedingsstoffen in het dieet zo veel mogelijk te vermijden of helemaal uit te sluiten. Het gaat hierbij om geraffineerde suiker, caffeine, alcohol, gefrituurd voedsel, rood vlees en sterk bewerkte voeding (bv kant en klaar bereide maaltijden, industrieel gebak). Deze voedingsmiddelen zouden de potentie hebben om spieren te irriteren en het immuunsysteem te stresseren.

Voedingsstoffen beïnvloeden ieder individu echter verschillend. Zo hebben sommige mensen met fibromyalgie voedingsallergieen voor bijvoorbeeld melkproducten, graanproducten, groenten uit de nachtschade familie (tomaten, aardappel, aubergine, paprika), etc. terwijl anderen daar geen last van hebben. Een ieder kan makkelijk voor zichzelf uittesten of bepaalde voedingsstoffen fibromyalgieklachten verergeren, simpelweg door een of meerdere van de genoemde stoffen een tijd uit het dieet weg te laten. Een voedingsdagboek kan hierbij behulpzaam zijn. Hierin wordt alles geschreven wat er gegeten wordt en wordt tevens van dag tot dag bijgehouden hoe het gaat met de pijnklachten en/of vermoeidheid. Na een tijd kan men de gegevens met elkaar vergelijken.

gezonde voeding

E-nummers, additieven

Additieven worden als hulpstoffen aan voedingsmiddelen toegevoegd om bepaalde eigenschappen zoals uiterlijk, kwaliteit en veiligheid, te verbeteren. Voorbeelden zijn kleurstoffen, smaakversterkers, zoetstoffen, conserveer-, glans- en anti-klontermiddelen. Als na veel onderzoek blijkt dat een additief veilig is en de toepassing geen gezondheidsrisico's oplevert, krijgt de stof een E-nummer.

Bij onderzoek naar gezondheidsreacties van additieven wordt gekeken naar de manier waarop de stof in het lichaam wordt opgenomen, het effect van de spijsvertering én in welke hoedanigheid de stof het lichaam uiteindelijk weer verlaat. Daarbij worden ook de eventuele kankerverwekkende eigenschappen en de mogelijke gevolgen voor de erfelijkheid onderzocht. Voor zover onderzoek heeft kunnen uitwijzen, is er geen relatie tussen additieven en ziekten als Alzheimer, fibromyalgie en chronisch vermoeidheidssyndroom (bron: www.voedingscentrum.nl).

Toch zijn er veel websites die melding maken van een relatie tussen overgevoeligheid voor de smaakversterker glutamaat (een bestanddeel van ve-tsin, E620 tot en met E625) en de klachten van fibromyalgie. Glutamaat wordt gebruikt in veel producten om de smaak te verbeteren, maar wordt ook in eiwitbevattende voeding aangetroffen, zoals vlees, gevogelte, vis, groenten, melk, tomaten, aardappelen, parmezaanse kaas etc. Er is tot op heden geen wetenschappelijk bewijs voor de stelling dat de smaakversterker glutamaat, fibromyalgieklachten veroorzaakt of verergerd. Het enige gepubliceerde onderzoek dat melding maakt over de relatie MSG (de Engelse afkorting voor Monosodium glutamate) en fibromyalgie is een onderzoek dat is uitgevoerd in 2001 onder vier patiënten.

Onderzoek

Onderzoek uitgevoerd onder vier fibromyalgiepatiënten naar de verlichting van symptomen na het elimineren van de excitotoxins MSG en aspartaam uit het dieet (Engelstalig).

| Lees meer |