FIBROmyNET

De site over fibromyalgie

Fibromyalgie - topics

Voedingssupplementen

Kunnen voedingssupplementen fibromyalgie genezen?

Met voedingssupplementen is fibromyalgie niet te genezen! Er zijn echter aanwijzingen dat sommige patienten baat hebben bij het innemen van bepaalde supplementen. Klachten kunnen verminderen en daardoor de kwaliteit van leven verbeteren. Meestal is er een combinatie van verschillende therapieën nodig om een goed resultaat te bereiken. Voedingssupplementen kunnen hierbij een ondersteunende rol spelen.

voedingssupplement

Magnesium

Magnesium is geen geneesmiddel voor fibromyalgie, maar het is een van de vele supplementen die kunnen helpen om symptomen te verlichten. Magnesium speelt een rol bij meerdere biologische processen in het lichaam. Het mineraal is nodig voor de botaanmaak, energiestofwisseling, overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van de spieren. Tevens heeft magnesium een ontspannende werking bij lichamelijk stress. Een tekort aan magnesium zal normaal gesproken niet snel voorkomen, daar magnesium in bijna alle voedingsmiddelen voorkomt, maar in bepaalde omstandigheden kan een lage magnesiumspiegel zich voordoen. Uit onderzoek is gebleken dat bij fibromyalgiepatienten afwijkende magnesiumwaarden voorkomen. Van een langdurig tekort aan magnesium is bekend, dat er klachten kunnen optreden als irritatie van de zenuwen in de spieren, hartritmestoornissen en maagkrampen. De exacte relatie tussen lage magnesiumwaarden en fibromyalgie blijft echter nog onbekend.

Omega 3/supplementen met visolie

Omega 3 behoort tot de essentiele vetzuren. Het is met andere woorden één van de vetzuren die ons lichaam nodig heeft, net zoals we vitamines of mineralen nodig hebben. Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de positieve effecten van omega 3 vetzuren op de gezondheid. Zo draagt Omega 3 bij aan de gezondheid van hart en bloedvaten, versterkt Omega 3 het immuunsysteem en is er een verband gelegd tussen depressies en een tekort aan Omega 3 in de voeding. Een direct verband tussen Omega 3 en een verbetering van fibromyalgieklachten is echter nooit aangetoond.

Oxidatieve stress wordt algemeen gezien als de oorzaak van vrijwel alle chronische ziekten en aandoeningen. Men spreekt van oxidatieve stress als er een onbalans ontstaat tussen de hoeveelheid zuurstofradicalen (of vrije radicalen) die gevormd worden en de hoeveelheid antioxidanten, bijvoorbeeld doordat de productie van zuurstofradicalen sterk toeneemt of de antioxidant capaciteit afneemt. Onderzoekers menen dat oxidatieve stress en stikstofmonoxide een rol kunnen spelen in fibromyalgie. Het is echter niet helemaal duidelijk of oxidatieve stress abnormaliteiten zoals gevonden in fibromyalgiepatiënten de oorzaak zijn of het gevolg van de aandoening. Dit zou onderzoekers moeten stimuleren om meer onderzoek te verrichten naar de mogelijke rol van oxidatieve stress en stikstofmonoxide in de pathofysiologie van fibromyalgie en naar de mogelijke positieve rol van fytochemicaliën, antioxidanten en omega-3 vetzuren.

Om genoeg Omega-3 vetzuren binnen te krijgen is het belangrijk om vette vissoorten als makreel, zalm, paling, haring, sardines en forel te eten. De Gezondheidsraad adviseert twee maal per week vis te eten, waarvan ten minste één keer vette vis. Lukt dit niet dan kun je visoliecapsules overwegen. Belangrijk is om na te gaan of er voldoende EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur) in de capsules zit en om goed op de dosering te letten. De geadviseerde hoeveelheid visvetzuren die men per dag nodig heeft is 450 mg.

Vitame D

Vitamine D is belangrijk voor gezonde botten en tanden en bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Vitamine D speelt ook een rol bij de instandhouding van de weerstand en bij een goede werking van de spieren. De belangrijkste bron van vitamine D is het zonlicht. Vitamine D wordt door de huid gemaakt onder invloed van UV-straling in zonlicht. Iedere dag minimaal een kwartier in de buitenlucht met blootstelling van het hoofd en de handen is voldoende om vitamine D aan te maken. Verder komt vitamine D voor in de voeding.

Vitamine D en calcium beperken de kans op botontkalking (osteoporose). Steeds meer onderzoek toont aan dat een tekort aan vitamine D ook een rol speelt bij het ontstaan van verschillende ziektebeelden, zoals kanker en diabetes.

Eind september 2008 heeft de Gezondheidsraad een adviesrapport uitgebracht over de inname van vitamine D. Volgens de Gezondheidsraad blijken bepaalde groepen in de bevolking niet voldoende vitamine D binnen te krijgen via de voeding. Ook komen ze niet voldoende buiten om genoeg aan te maken in de huid. Vooral ouderen lopen de kans op een tekort, omdat de productie in de huid terugloopt met de leeftijd. Maar ook mensen met een donkere huid – die minder vitamine D produceert – hebben geregeld een tekort. Verder zijn er speciale groepen die risico lopen, zoals zwangere vrouwen, gesluierde vrouwen, kinderen en ouderen in verpleeg- en verzorgingstehuizen. Voor al deze risicogroepen is het gebruik van supplementen aan te bevelen.

Een onderzoek in Engeland naar het risico voor vrouwen met fibromyalgie om osteoporose te ontwikkelen wees uit dat er geen aanleiding is om routinematig botdichtheidsonderzoek onder vrouwen met fibromyalgie uit te voeren. Wel kwam uit het onderzoek naar voren dat vitamine D gebrek veelvuldig voorkwam bij de fibromyalgiepatienten.

Volgens de Amerikaanse arts en onderzoeker Michael F. Holick van het Boston University Medical Center, moet bij een diagnose van fibromyalgie, chronische vermoeidheid of myositis ook rekening gehouden worden met een mogelijk vitamine D gebrek.

SAMe

SAM-e staat voor S-adenosyl-methionine, een stof die is ontdekt in 1952 en is herkend als een biologische verbinding die gevonden wordt in elke levende cel en die essentieel is in tenminste 35 biochemische processen. SAMe komt nauwelijks in de voeding voor, maar kan in het lichaam worden gevormd door combinatie van adenosinetrifosfaat (ATP) en het aminozuur L-methionine. Volwassenen produceren dagelijks 6 tot 8 gm SAMe, maar naarmate de mens ouder wordt, neemt het vermogen om SAMe zelf aan te maken drastisch af. SAMe is een erg goed onderzochte voedingsstof. De best onderbouwde toepassingen van SAMe liggen op het gebied van artrose en depressie. Met SAMe zijn vergelijkbare resultaten te bereiken als met reguliere antidepressiva, met als voordeel dat het sneller werkt en minder bijwerkingen kent.

Er zijn verschillende studies gedaan naar de effecten van SAMe op fibromyalgieklachten. Een Amerikaanse studie uit 1994 wees uit dat SAMe depressieve gevoelens en het aantal pijnlijke drukpunten verminderde en het algemene welzijn verbeterde bij fibromyalgiepatiënten. Daarbij werd het voedingssuplement goed verdragen. Een Zweedse studie uit 1991 rapporteerde, bij het gebruik van 800 mg dagelijks, dat pijn, ochtendstijfheid en humeur sterk verbeterden.

Hoewel in het begin van de jaren 90 SAMe positief uit verschillende studies naar voren kwam als een voedingssupplement dat de fibromyalgieklachten kon verminderen, is dit enthousiasme halverwege de jaren 90 sterk gedaald. De reden hiervoor blijft onbekend en is moeilijk te achterhalen. Onderzoek naar SAMe en de invloed op fibromyalgieklachten wordt nog zeer weinig of niet meer uitgevoerd.

Mocht men willen besluiten het voedingssupplement SAMe te proberen, is het verstandig om zich goed te informeren en een (orthomoleculaire) arts of voedingsdeskundige te raadplegen.

Voor een uitgebreid artikel over SAMe klik hier.

D-ribose

D-ribose is een van nature voorkomende suiker dat aanwezig is in alle levende cellen en dat bestaat uit vijf koolstofatomen. Het is een centraal onderdeel van nucleotiden - de componenten waaruit het DNA en RNA zijn opgebouwd - evenals van ATP, NAD, FAD, co-enzym A en andere voor de celstofwisseling essentiële stoffen. Het lichaam maakt D-ribose zelf aan, maar in sommige gevallen kan de productie tekort schieten.

Er zijn bewijzen dat de inname van D-ribose bijdraagt tot het verkrijgen van meer energie. Zo heeft D-ribose het vermogen om ATP-concentraties in de cel te verhogen bij extreme inspanning (wanneer de spieren sneller zuurstof verbruiken dan de bloedbaan het kan aanvoeren). ATP is de energieleverancier voor vrijwel alle belangrijke processen in iedere cel. D-ribose wordt daarom vaak ingenomen bij vormen van extreme vermoeidheid en in de sportwereld.

Een paar studies naar het effect van D-ribose op fibromyalgieklachten toonden goede resultaten. Een Amerikaanse studie (echter geen dubbelblind studie) onder 41 patienten met fibromyalgie of chronische vermoeidheid toonde aan dat bij 66% van de patienten verbeteringen optraden in energie, slaap, mentale helderheid en pijn. De conclusie die uit het onderzoek getrokken werd was dat D-ribose klinische symptomen in patienten met fibromyalgie en chronische vermoeidheidssyndroom verminderde.

Mocht men willen besluiten D-ribose te proberen, is het verstandig om zich goed te informeren en een (orthomoleculaire) arts of voedingsdeskundige te raadplegen.

Voor een uitgebreid artikel over D-ribose klik hier.

Onderzoek

Onderzoek naar ATP, calcium en magnesium in bloedplaatjes van patiënten met primaire fibromyalgie (Engelstalig).

| Lees meer |

Onderzoek

Onderzoek naar het risico van osteoporose onder vrouwen met fibromyalgie (Engelstalig).

| Lees meer |